Het kan altijd voorkomen dat u een klacht heeft over de logopedist en/of over de geleverde logopedische behandeling. In dat geval wordt het op prijs gesteld als u de klacht eerst met uw logopedist bespreekt. Komen we er samen niet uit, dan kunt u terecht bij de beroepsvereniging voor logopedisten.
Op grond van de Wet Klachtrecht Cliënten Zorgsector is elke logopedist verplicht een regeling te hebben voor de behandeling van klachten van cliënten. Het gaat dan om klachten over het handelen van de zorgaanbieder (of het nalaten daarvan), dat nadelige gevolgen heeft voor de cliënt. De wet schrijft voor dat klachten worden behandeld door een commissie, bestaande uit tenminste drie leden, waarvan de voorzitter niet werkzaam mag zijn bij of voor de betreffende zorgaanbieder.
Door de beroepsvereniging voor logopedisten, de Nederlandse Vereniging voor Logopedie en Foniatrie (NVLF) in Woerden, is zo'n klachtenregeling voor de logopedie tot stand gebracht en ook is voorzien in een onafhankelijke klachtencommissie. De beroepscode voor de logopedist vormt de basis voor deze klachtenregeling. Het handelen wordt in hoofdzaak aan die beroepscode getoetst. Ik hanteer de klachtenregeling en ben aangesloten bij de klachtencommissie van de NVLF. Meer informatie over de klachtenregeling en de procedures die gevolgd moeten worden vindt u in de klachtenfolder. De klachtenregeling zelf kan op verzoek worden ingezien.
Nederlandse Vereniging voor Logopedie en Foniatrie (NVLF) Postbus 75 3440 AB Woerden Tel: 0348- 45 70 73